söndag 15 april 2012

4 layers chocolate cake mini

Igår hade jag och mina tjejer en heldag ihop
Frukost, spa, lunch på stan och sen middag hemma hos mig
Till efterrätt hittade jag på något nytt recept
Tycker det är fint att duka när alla kan få sin egna efterrätt ist för att dela på en stor tårta
Så igår gjorde jag små mini tårtor till var och en

Recept
Till ca 7st

Recept på tårtbotten hittar ni här
Choklad/hasselnötsmousse 
2,5 dl grädde
Ett halvt gelatinblad
Ca 75 g mörk choklad
Ca 2 msk hasselnötsmassa

Vitchokladmousse
2,5 dl grädde
Ett halv gelatinblad
100 g vit choklad

Maränglock
2 äggvitor
1,5 dl socker
0,5 msk kakao

Börja med att baka tårtbotten
Stansa ut lagom stora bottnar (jag tog ett vinglas och det fungerade utmärkt =)
Båda mousserna har samma tillverkningssätt
Blötlägg gelatinbladet i kallt vatten.
Vispa 2dl av grädden till ett fast skum
Koka upp den resterande 0.5dl av grädden. Hacka och smält chokladen över vattenbad eller på låg effekt i mikron, häll den varma grädden över och rör till en slät smet
Lyft upp gelatinbladet utan att krama ur det och tillsätt de till chokladgrädden
Låt gelatinet smälta innan du försiktigt vänder ner det i den vispade grädden
Fyll på ett mousselager åt gången och sätt tårtan i frysen under tiden du gör nästa lager 
Vispa äggvitorna i en ren och torr bunke till ett hårt skum
Häll i socker och kakao och vispa lite till
Klicka ut lagom stora maränger på ett bakplåtspapper och sen in i ugnen i ca 60min i 110C.
Sen är det bara att lägga på maränglocket och garnera med det ni tycker är finast 
Jag tog några mjuka guldkulor och satte runt
Enkelt men fint =)

Och nu till hur den smakade....
Ren njutning =)

Tror denna dessert skulle kunna passa bra som Månadens sötsak hos Söta Saker med temat "Sagolikt"








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar